Avantin ja Sigma Trukkien yhteistyö kasvoi kunnossapidosta kumppanuudeksi

Yksi sopimus. Yli 50 uutta trukkia huoltoineen päivineen. Avant Tecno valitsi Sigma Trukit kalustokumppanikseen ja uudisti samalla koko sisälogistiikkansa.
Vuoden 2024 lopussa laitettiin nimet paperiin, joka vahvisti entisestään Sigma Trukkien ja Avantin kumppanuutta. Ylöjärveläinen Avant Tecno valitsi Sigman trukkikalustonsa toimittajaksi. Kauppa kattaa yli 50 uutta trukkia huoltopalveluineen.
Avant Tecno Oy on suomalainen konevalmistaja, joka keskittyy korkealuokkaisten pienkuormaajien sekä niiden työlaitteiden ja lisävarusteiden kehittämiseen ja valmistukseen. Yritys on perustettu vuonna 1991 ja vuosien aikana se on kasvanut alallaan kansainväliseksi toimijaksi, jolla on omat myyntiyhtiöt Saksassa, Isossa-Britanniassa, Yhdysvalloissa ja Brasiliassa sekä jakeluverkosto yli 70 maassa.
Avantin tuotantoympäristö on monipuolinen ja vaatii sen vuoksi tehokasta sisälogistiikkaa. Päivittäisessä käytössä on laaja valikoima trukkikalustoa, mukaan lukien työntömastotrukit, pinontavaunut, lavansiirtovaunut, erikokoiset vastapainotrukit, korkeakeräilijät ja vetotrukit. Erilaiset nostotarpeet ja vaihtelevat työtehtävät edellyttävät erilaisten konetyyppien käyttöä. Ja niitähän Sigmalta löytyy.

Huoltokumppanuudesta kokonaisvaltaiseen yhteistyöhön
Vuoden vaihteessa kätelty kauppa itsessään ei ollut Sigmalle onnenkantamoinen tai niin sanottu yksisarvinen. Taustalla oli vuosien jämäkkä yhteistyö huollon puolella, joka noudattaa Sigman toimintaperiaatetta: kumppanuuksia vaalitaan ja niistä pidetään hyvää huolta.
”Kun huolto tekee vuosi toisen perään hyvää työtä, on helppo avata keskustelu, kun kaluston uusimisesta tulee ajankohtaista”, kehuu Sigma Trukkien myyntipäällikkö Joonas Neva.
Toisin sanoen hyvin hoidetun huoltokumppanuuden myötä oli syntynyt luottamus, joka edesauttoi myös suuremmissa päätöksissä. Kun Avantilla heräsi tarve uusia kalustoaan, huoltokumppanuudesta kasvoi toimintaa ja tuotantoa tukeva logistiikkaratkaisu.
”Meillä oli paljon vanhoja trukkeja ja hallintalaitteet olivat erilaiset trukista toiseen. Uusimalla kaluston saimme yhtenäiset hallintalaitteet ja modernit trukit, mikä lisää turvallisuutta tehtaalla”, kertoo Sami Mansikkala, Avantin logistiikan kehitysinsinööri ja työnjohtaja.
Sigma Servicen Pirkanmaan huoltotiimi – erityisesti Sigman trukkimekaanikko Aki Tuominen – oli pitkään Avantin ensikontakti. Käytännön asiakaspalvelu oli juuri sitä, mitä tehdasympäristössä tarvitaan: nopeaa, luotettavaa ja ratkaisukeskeistä. Tästä syntyi pohja, jonka päälle voitiin neuvotella myös mittavasta kaluston uudistuksesta selkä suorana.
Ennen kaluston uusimista Avantilla oli käytössään yli 30 erilaista trukkimallia. Tämä tarkoitti vaihtelevia ohjaimia, erilaisia varaosatarpeita ja monimutkaista ylläpitoa. Nyt mallisto on tiivistetty yhdeksään eri konetyyppiin – kaikki sähköisiä, ergonomisia ja keskenään yhteensopivia.
”Nyt pystymme paremmin kierrättämään trukkeja eri osastoilla ja takaamaan sen, että tunteja kertyy tasaisesti joka trukille, kun ne ovat keskenään samanlaisia”, perustelee Mansikkala.

Modernit ratkaisut nykypäivän tarpeisiin
Uuden sopimuksen myötä Sigma Trukit toimitti Avantille sähköisiä vastapainotrukkeja, työntömastotrukkeja ja pinontavaunuja. Valintaan vaikutti erityisesti tarve parantaa turvallisuutta, yhtenäistää käyttäjäkokemusta ja vähentää huollon tarvetta.
“Avant otti vaikuttavan harppauksen kohti kestävää ja tehokasta logistiikkaa siirtymällä kokonaisuudessaan sähkötrukkeihin. Se on esimerkillinen askel, joka kertoo Avantin edelläkävijyydestä ja modernista työympäristöstä”, Neva kehuu.
Sigma piti myös huolen, että koneet ovat varmasti Avantille sopivat, eikä asiakas joudu niin sanotusti ostamaan sikaa säkissä.
”Meillä oli demokoneet testissä ennen päätöksiä. Se antoi varmuuden, että koneet toimivat meidän tuotannossa. Tietenkin joitain säätötarpeita tuli esiin, mutta huollon vasteaika on ollut hyvä”, kertoo Mansikkala.
Kyseessä oli myös esimerkki siitä, miten asiakkuutta hoidetaan yhteispelillä. Myynnin asiantuntemus sekä huoltotiimin tietämys Avantin arjen toiminnasta teki kalustovalinnoista kivuttoman prosessin. Yhteistyöllä saatiin kattava kokonaiskuva asiakkaan tarpeista, joiden pohjalta valittiin parhaat ratkaisut jo demovaiheeseen.
Digitalisaation avulla reaaliaikaista kalustonhallintaa
Uusien trukkien lisäksi Avant otti käyttöönsä Sigmanetin, jonka Sigma Fleet -järjestelmä tuo Avantin käyttöön digitaalisen näkymän kaluston tilanteeseen.
”Kaikessa yksinkertaisuudessaan Sigma Fleet helpottaa kalustonhallintaa ja tuo reaaliaikaisen datan asiakkaan käyttöön”, Neva summaa.
Reaaliaikainen data auttaa seuraamaan käyttöastetta, huoltotarpeita ja optimointimahdollisuuksia. Järjestelmän hyödyt konkretisoituvat sitä mukaa, kun järjestelmä integroidaan osaksi päivittäistä tekemistä.
”Odotamme, että Sigma Fleet antaa meille paremman näkymän kalustoomme ja sen käyttöön. Tässä tarvitaan alkuun Sigman apua, jotta saadaan järjestelmästä kaikki irti”, kertoo Mansikkala.
Sigma Fleetin käyttöönoton ohella yhteistyö rullaa mallikkaasti ja uudet trukit ovat päässeet jo tositoimiin. Sigma Trukkien ja Avant Tecnon kumppanuus on sujunut viime vuodet oppikirjan mukaan. Ja nyt – ainakin hetken aikaa – annetaan arjen vain rullata.
”Tämä oli iso muutos meille. Annetaan pölyn laskeutua hetkeksi ja katsotaan sen jälkeen yhdessä, mitä seuraavaksi jatkokehitetään”, Mansikkala päättää.
